söndag 30 augusti 2009

Angående Wikipedias beskrivning av psykopati

Jag tycker personligen Wikipedias beskrivning av psykopati är bra med några få undantag.

Det finns en passage i denna beskrivning som blir märklig enligt mitt synsätt och det är:

"En psykopat behärskar sin omvärld genom att isolera offren från omgivningen. Han kan njuta av sitt övertag i denna isolering så länge inget av hans gamla offer kan avslöja honom. Men psykopaten är inte som den sadistiskt lagde våldtäktsmannen en person som njuter av att skada andra och att ha makt över andra. Psykopaten förstår helt enkelt inte att han skadar andra känslomässigt".

Det är här två meningar som jag inte delar uppfattning med skribenten till wikipedias beskrivning. Den första "Han kan njuta av sitt övertag ..." och "Psykopaten förstår helt enkelt inte att han skadar andra känslomässigt". Dessa meningar är enligt min uppfattning direkt felaktiga.

Vi är här inne på det jag skrev i ett tidigare inlägg om svårigheterna för en "normal" människa att inte lägga in egna tankar, ideer, känslor och överföra dessa på psykopaten . Vad är det psykopaten njuter av, vilka känslor tar han fram när han "njuter" av sitt övertag? Dessa känslor måste vara varma känslor för sig själv inte sant - som för egoisten. Egoisten har dock känslor i sitt känsloregister. Om psykopaten "njuter" av detta, vilka känslor skulle psykopaten känna när denne njuter? Varma känslor? Positiva känslor för sig själv?

Den sista meningen "Psykopaten förstår helt enkelt inte att han skadar andra känslomässigt". Är detta möjligt? Enligt min uppfattning nej. Detta skulle betyda att han inte förstår känslor, en uppfattning jag delar under förutsättning att vi menar att han inte direkt har erfarenhet av dessa känslor och därför inte förstår dem. Slutsatsen förutsätter dock att denne inte vet att andra har känslor, en uppfattning jag definitivt inte delar. Det är andras "känslor" denna utnyttjar.

Att han inte förstår att han skadar andra känslomässigt är också en fara om man menar att denne inte avsiktligt skadar andra känslomässigt. En som drabbats av en psykopat psykiskt, fått insikt om att någonting är allvarligt "fel" med en individ och söker information om psykopater hittar detta parti som beskrivning finns en risk för att den drabbade börjar fundera i banorna att psykopaten inte skulle veta vad denne gör. Detta medför för det första att man inte gör psykopaten ansvarig för det denne gör. För det andra att det går att ändra psykopatens beteende eftersom anledningen är att denne inte förstår.

Ta hand om er

Manoredo