tisdag 25 augusti 2009

Manoredo

Min pseudonym är Manoredo och jag skrev tidigare ett antal inlägg på forumet "Psykopater- och andra beteendestörningar". Jag är jurist med erfarenhet från både myndighetsvärlden och ombudsvärlden.

Mitt syfte med denna blogg är inte att kritisera advokater eller jurister eller rättssamhället i övrigt. Mitt syfte är att ta mina erfarenheter som verksam jurist och överföra detta mitt synsätt på ett helt annat område. Detta område är tabubelagt - detta område har fått benämningen psykopati. Vad det heter är fullständigt oviktigt - vad det är har betydelse, och vad denna störning hos en individ har för inverkan på sin omgivning är, för att använda en juridisk term, synnerligen viktigt för alla att förstå.

För att förstå "egoism" och dess gråskala bör man kanske också förstå ytterligheterna - altruism kontra psykopati.

Varför började jag denna blogg med att påpeka att jag är jurist - anledningarna är många:

1. Inte många jurister uttrycker sig om psykopater eller för den delen "egoism" i stort.
2. Jurister "tänker" analyserande på ett sätt som förmodligen inte är normalt för icke-jurister.
3. En jurist har blivit drillad att tänka objektivt(?)och från olika synvinklar?!.
4. Många människor som har blivit utsatta för psykopater påverkas av myndigheter och myndighetspersoner som styrs av regler och lagar som utarbetats av jurister. I strukturen finns det juridiska tankesättet.
5. För att läsaren av denna blogg inte skall tro att jag är psykolog eller psykiatriker.

Vad har då jag för bakgrund för att överhuvudtaget anses berättigad att uttrycka mig om detta och att läsare av denna blogg skall ta det jag skriver på allvar. Ingen alls, förutom att jag tror att jag förstår genom erfarenhet och att det kanske skulle kunna vara intressant för andra att höra vad det är jag tror och anser.

Min förhoppning är att denna blogg kan få de människor som befinner sig i den "normaliserade" psykopatens omgivning att förstå vad som händer och kanske till och med att de som har möjlighet kan gör något åt det som händer. Min förhoppning är att bloggen även kan få de människor som blivit psykiskt påverkade av psykopaten att förstå varför de känner på ett visst sätt.

Ni som har drabbats av en psykopat - ta hand om er.

Ni som inte tror att psykopater finns - ta hand om er.

Jag kommer att lägga in inlägg jag skrivit på forumet "Psykopater - och andra beteendestörningar" här på bloggen successivt beroende på vad jag vill skriva om för stunden.

Manoredo