fredag 25 september 2009

Psykopatens avsikt del 2.

I slutet av föregående inlägg tog jag upp att psykopaten rimligen kontinuerligt bryter mot "förhållningsreglerna" i den organisation, verksamhet, grupp eller förhållande denne på något sätt befinner sig i.

Min beskrivning tog avstamp i det jag uppfattar som det kanske mest normala sättet människor generellt tänker. Med detta menar jag att det är lättast att först förstå att psykopaten rent generellt bryter "mot förhållningsregler", eftersom det vet vi att vissa människor gör. Därefter att denne gör sig av med alternativt utnyttjar andra som har brutit mot "förhållningsreglerna", vilket låter rimligt och troligt eftersom så fungerar vissa människor, samt att "förhållningsreglerna" i sig själva är möjliga att "förklara bort", vilket människor vet.

Detta hoppas jag låter rimligt så här långt in i bloggen.

I senare inlägg kommer jag utveckla lite av de tankegångar jag har angående hur "förhållningsreglerna" uttnyttjas av psykopaten för att få kontroll på individer eller grupper av individer.

Psykopaten måste förminska kraften hos individerna i en grupp för att kunna styra individerna i en grupp.

Detta låter kanske lika rimligt som det jag beskrev i föregående inlägg. Det kommer härifrån att gå från det "troliga" till det "mindre troliga" och jag hoppas att ni kommer att förstå vad jag menar och varför jag tar upp det i detta ordning.

En grupp, organisation, verksamhet består av individer som alla drivs mer eller mindre av olika syften. De har olika mål med det de gör, olika förväntningar vad ageranden och beslut ska leda till etc. Detta är naturligtvis själva grundförutsättningen och svårigheten att få förhållanden, grupper, organisationer, verksamheter att fungera. Dragkampen mellan den enskilde individens vilja och "gruppens" vilja.

Om psykopaten beslutar sig för, vill kontrollera ett förhållande, en grupp, en organisation, en verksamhet skapar detta ett problem eftersom "gruppens" vilja måste vara psykopatens vilja. Dennes vilja och syfte kan vara vad som helst, exempelvis att endast kontrollera. Detta låter kanske rimligt för många. Det är ju så vissa människor fungerar inte sant. Generellt är det så människor fungerar.

Desto större antal individer i en grupp psykopaten vill ha kontroll över desto svårare är det för psykopaten själv att ha kontroll.

Låter fortfarande rimligt. Antalet individuella viljor ökar och kontrollen att hålla dessa individuella viljor i schack på något sätt måste öka för att säkerställa det som psykopaten vill, bestämt sig för att kontrollera.

Om detta och föregående inläggs innehåll verkar rimligt innebär det sammanslaget följande:

Psykopaten använder vanliga mänskliga beteenden, regler, normer, förtroenden utan samvete och syftet med en handling/ett agerande kan vara ett helt annat syfte än det syfte psykopaten eventuellt förklarar eller det syftet som verkar mest "troligt".

Psykopaten måste förminska kraften hos den andra individen i ett förhållande eller individerna i en grupp för att kunna styra individerna i en grupp.

Viljan och avsikten hos psykopaten går inte att veta. Endast genom psykopatens handlingar och ageranden kan någon presumera att det förhåller sig på ett visst sätt med viljan och avsikten hos psykopaten.

Det är inte möjligt för en psykopat att verka i ett förhållande eller i en grupp av individer där "förhållningsregler" är tydliga och följs.

Manoredo




























































Antingen gör någon något själv