måndag 28 september 2009

Psykopatens avsikt del 6./ Tankesätt del 9.

I föregående inlägg skrev jag:

"Det som är svårt att "bearbeta" inåt utgör i praktiken samma problem som gör att det är svårt eller omöjligt att förklara utåt mot samhället".

Mitt syfte med föregående inlägg kring psykopatens avsikt del. 1 - del. 5 var att förklara, hur jag uppfattar, psykopatens grundläggande manipuleringsteknik. Hur denna manipuleringsteknik passar in på den karaktärsstörning som psykopaten har, eller snarare hur den karaktärsstörning psykopaten har möjliggör användandet av denna manipuleringsteknik helt utan gränser.

Jag förstår om någon tycker att de föregående inläggen känns svåra att ta till sig. Vissa tycker kanske att jag skriver onödigt komplicerat för att beskriva denna sak. Vissa tycker kanske inte att jag skriver onödigt komplicerat men tycker innehållet är komplicerat. Vissa tycker säkerligen att det är både onödigt komplicerat beskrivet och att innehållet är komplicerat.

Det som jag tror kan vara svårt att ta till sig är när jag i ena stunden skriver att psykopaten är ansvarig för sin avsikt och alla handlingar som följer av denna avsikt och i andra stunden skriver "en avsikt går inte att veta" och slutligen "ingen kan göras ansvarig för endast sin avsikt".

För en drabbad betyder inläggen i klartext att jag vill ge följande råd:

Gör inte psykopaten oansvarig för det denne gör bara för att denne använder den beskrivna manipuleringstekniken. Gör inte de som utför psykopatens avsikt automatiskt ansvariga för det de gör. Förskjut inte ansvaret från psykopaten till andra. Detta är psykopatens grundläggande syfte med att använda manipuleringstekniken.

För er som inte drabbats betyder detta:

Manipuleringstekniken jag har beskrivit existerar. Om någon beskriver något som liknar denna manipuleringsteknik lyssna på vad denne beskriver utan att direkt avfärda det som ett påhitt eller att personen skulle vara paranoid.

I senare inlägg kommer jag beskriva vad jag tror händer när psykopaten "bearbetar" en individ. Denna individ kommer oundvikligen antingen bli ett lydigt redskap för psykopaten alternativt en individ som på något sätt vid någon tidpunkt måste bearbeta det denne varit med om.

Tillbaka till det jag började detta inlägg med "Det som är svårt att "bearbeta" inåt utgör i praktiken samma problem som gör att det är svårt eller omöjligt att förklara utåt mot samhället".

Den drabbade har under en kortare eller längre tid "bearbetats" av psykopaten. När insikten infinner sig att något är allvarligt fel har du redan utsatts psykologiskt av psykopaten och du "känner" att du på något sätt måste "bearbeta" det du varit med om.

Den tid det tar att "bearbeta" detta på är naturligtvis helt individuellt och beror naturligtvis på vad du utsatts för och mängder av andra anledningar som jag kommer att ta upp i bloggen. Även den som utsatts relativt lindrigt och snabbt kunnat bearbeta detta har ägnat mycket tid att försöka förstå vad denne har utsatts för. Till slut "känner" du att du har förstått det som behöver förstås för att inte längre behöva fundera mer på vad du utsätts/utsatts för. Om du fortfarande utsätts gäller det naturligtvis att kunna hantera det som händer. Men, du behöver inte längre fundera på vad du utsatts/utsätts för.

Alltså, även om du utsatts relativt lindrigt och snabbt kunnat bearbeta detta har du ägnat mycket tid att försöka förstå vad du utsatts för.

Detta innebär naturligtvis mängder av timmar eller dagar eller veckor eller månader eller år för att komma till denna punkt.

Om vi ser det ur detta perspektiv är det kanske inte så konstigt att ingen direkt förstår vad drabbade pratar om när drabbade försöker få icke-drabbade att förstå hur psykopater fungerar generellt eller vad den drabbade som utsatts/utsätts säger att denne har upplevt/upplever.

Det du rimligen "bearbetar" eller "bearbetat" i tankarna, både medvetet och undermedvetet, är i stor utsträckning samma frågor och funderingar som en person du försöker beskriva psykopater för måste förstå slutsatserna av, för att din beskrivning överhuvudtaget ska uppfattas som trovärdig eller rimlig eller överhuvudtaget existerar annat än endast hos dig själv.
Av naturliga skäl är det inte möjligt att icke-drabbade fullständigt ska förstå vad du talar om - eftersom det förutsätter just detta "bearbetande" och "bearbetande" av mängder av "situationer" som endast du själv varit med om.

En drabbad som berättar för en annan drabbad som "bearbetar" eller har "bearbetat" detta förstår, även om "situationerna" som har varit ett stöd för denna bearbetning skiljer sig åt.

Manoredo